Välkommen till Kopparcupen 2021

Kopparcupen 2021 spelas mellan den 2–4 januari, den 18:e upplagan av Kopparcupen sedan nystarten 2004. Vi håller i huvudsak till på Lugnet med Lugnet Sporthall som bas. Här har vi tillgång till sex fullstora handbollsplaner under samma tak och i år kommer vi även att använda andra sporthallar i Falun, detta för att sprida ut lagen och minska trängseln. Det är mycket som vi behöver anpassa för att kunna leva upp till de riktlinjer som finns för att kunna genomföra en turnering i coronatider.

Vi kommer löpande anpassa oss efter nya krav och uppdaterar vår hemsida så fort ny information finns tillgänglig. Exempelvis så kommer vi inte att ordna några transporter till och från Lugnet och förläggningarna. Vi kan dagsläget inte ha någon försäljning av kläder och tillbehör, kiosk mm.

I år kommer vi att spela utan publik men vi erbjuder varje lag att köpa 5 st anhörigkort.

Covid-19 gör att vi måste anpassa hela cupen. Hur och vad det innebär kommer att förtydligas efter den 1 oktober då nya riktlinjer förväntas komma.

Vår ambition är att orda en cup som känns trygg och säker för alla!

 

Vi spelar på stora planer för samtliga klasser men med sänkt ribba för de yngsta deltagarna.

 

Alla tillresta, övernattande lag inkvarteras i skolor. Hotell finns för de lag som väljer ett något bekvämare alternativ. Det finns även stugor och vandrarhem som ytterligare alternativ

Kopparcupen satsar på och använder etablerade duktiga domare där vi strävar efter distriktsdomare som nivå. För de yngsta kommer vi även att använda oss av föreningsdomare tillsammans med en mentor. Matcher från U12-U16 har två domare, matcher i U10-11 en domare. Samtliga matcher har två funktionärer i sekretariatet.

Matcher spelas med början lördag förmiddag, ca kl 09.00, hela söndagen och hela måndagen fram till ungefär kl 20.00 då sista finalen slutar.

 

Vi ser fram mot Kopparcupen 2021 och hälsar alla hjärtligt välkomna!

 

Cupinformation (denna information uppdateras löpande)

Boende och mat

Vi kommer att anpassa boendet och skolorna i enlighet med SHF och FHM regler, vi återkommer med hur det blir i början av oktober

Match

Till hallarna kommer endast lag som har rätt ackreditering att släppas in. Lag som ska spela i hallarna kommer att få tillträde ca 20 minuter innan matchstart, inga andra kommer att släppas in. Uppvärmning får göras på planen ca 10 minuter innan matchstart.

Sidbyte i matcher ska inte förekomma.

Lagen ska inte tacka av varandra efter matchen, istället ska de så snabbt som möjligt lämna hallen.

Varje lag har möjlighet att ta med fem medresande föräldrar/personer som hjälper laget att bli skjutsade. Detta åskådarkort kommer alla lag att ha möjlighet att boka. Åskådarkort måste vara bokat senast fem dagar före cupstart för att vi ska kunna förbereda ackrediteringar till alla lag. Kostnad för dessa är 500 kr/st.

Efter varje match kommer laget att ha max 30 minuter på sig att duscha och byta om i sitt omklädningsrum, om så önskas. Lag som har bokat hotellboende kommer inte att få duscha i omklädningsrum efter matchen utan ska omedelbart lämna hallen efter avslutad match.

Åldersklasser ska spela i samma hallar i så stor utsträckning som möjligt under turneringen.

 

Städ

Vi kommer att städa alla omklädningsrum efter att de har använts.

Toaletter i både skolor och hallar ska städas och spritas regelbundet under helgen.

Alla toaletter kommer att ha en lapp där det står när rummet senast städades.

 

Vid sjukdomssymptom

Om deltagare uppvisar sjukdomssymptom innan turneringen ska deltagaren inte följa med till turneringen. Pengarna betalas tillbaka för den enskilde deltagaren. Om en deltagare får sjukdomssymptom under turneringen betalas inte pengarna tillbaka för den deltagaren.

Det kommer finnas grupprum som endast ska användas vid enstaka sjukdomssymptom. Den som uppvisar sjukdomssymptom ska så snart som möjligt lämna turneringen, tills dess att det är möjligt att deltagaren kan lämna turneringen kommer den att isoleras i grupprum som finns i skolor/hallar.

Om majoriteten av ett lag insjuknar kommer de att isoleras från övriga lag i skolan.

 

 

Resa till turnering

Vi uppmanar lag att inte åka kollektivt till turneringen utan att istället använda privata transportmedel.

 

Funktionärer

Alla funktionärer kommer på morgonen att fylla i ett självskattningsformulär för att säkerställa att inga med förkylningssymptom kommer att jobba.

 

Tävlingsinformation

Kopparcupen spelas i enlighet med SHF:s tävlingsbestämmelser och tävlingsreglemente med undantag för timeout. Sänkt målribba för FP10 och FP11 på stor plan. Timeout blåses av domare endast vid allvarligare förseelse och/eller skada.

Lagen delas in i grupper och spelare får endast delta i ett lag per åldersklass.

Lag- och individuella priser delas ut till finallagen i respektive åldersklass.

Varje lag garanteras minst 4 st matcher. Ettan och tvåan i varje grupp går till A-slutspel, övriga till B-slutspel.

För de yngsta klasserna, FP 10 och FP11 år, gäller först ett grundspel om tre matcher och därefter omlottning och ytterligare två matcher. F/P 10 och 11 spelar alltså fem matcher. I dessa matcher tillämpas en domarsystem.

Samtliga deltagare i dessa klasser får medalj.

OBS! Klister till FP 15/16 (04/05) tillhandahålls av arrangören – eget klister är inte tillåtet!

 

 

Åldersklasser

Flickor/Pojkar 16/15 (född 04 eller senare).

Flickor/Pojkar 14 (född 06 eller senare).

Flickor/Pojkar 13 (född 07 eller senare).

Flickor/Pojkar 12 (född 08 eller senare).

Flickor/Pojkar 11 (född 09 eller senare).

Flickor/Pojkar 10 (född 10 eller senare).

 

Matchtid

Samtliga klasser spelar 2×15 minuter.

 

Anmälan och startavgift

Vid anmälan öppnar vi för 96 lag (8/lag i varje klass), övriga får en reservplats. Vårt mål är att kunna ta emot 180 lag. Vi öppnar upp för fler lag så fort vi vet vilka riktlinjer som gäller.

Startavgift är 2 000 SEK/lag för övernattande lag med gästkort, 2 600 SEK/lag för lag utan logi och gästkort.

Vi kommer fakturera anmälningsavgiften och kostnaden för gästkort under oktober med en betalningstid på 10 dagar.

Anmälan görs via hemsidan!

OBS! Max 2 lag/klass från en och samma klubb

Vid frågor kontakta oss på e-post: info@kopparcupen.se

Mat och logi

Gästkort – 900 kr/person
– Logi i hårdförläggning (skola) lördag-måndag. Max 10 personer/rum.
– 7 måltider:
Lunch och middag på lördag
Frukost, lunch och middag på söndag
Frukost och lunch på måndag

 

Gästkort – 500kr/person (ej förläggning, 6 måltider)
– Mat:
Lunch och middag på lördag
Frukost, lunch och middag på söndag
Frukost och lunch på måndag

 

Gästkort – 400kr/person (ej förläggning, 5 måltider)
– Mat:
Lunch och middag på lördag
Lunch och middag på söndag
Lunch på måndag

 

 

Andra logialternativ

Scandic hotell

Erbjuder boende på promenadavstånd från hallarna.
Fri parkering. Barn under 13 år bor fritt i sina föräldrars rum. Bokning görs via mail till falun@scandichotels.com eller telefon 023 669 22 13
Uppge ”Kopparcupen” vid bokning.

 

Falu Fängelse vandrarhem

För bokning kontakta vandrarhemmet på 023-79 55 75 eller info@falufangelse.se
Hemsida: www.falufangelse.se
Uppge ”Kopparcupen” vid bokning.

 

Hotel Falun

För bokning kontakta hotellet på 023-291 80 eller info@hotelfalun.se
Uppge ”Kopparcupen” vid bokning.

 

First Hotel Grand

För bokning kontakta hotellet på 023-79 48 80 eller grand.falun@firsthotels.se
Uppge ”Kopparcupen” vid bokning.

 

Hotell Bergmästaren

För bokning kontakta 023-70 17 00 eller cc.bergmastaren@choice.se.
Uppge ”Kopparcupen” vid bokning.

 

Stugor på Lugnets camping

Stugor om 6 sovplatser i direkt anslutning till Lugnethallarna. Gästkortpriset för dessa är 1 200 kr/person. Bokning av hel stuga, inte enstaka platser. Vill man bo fler än 6 personer betalar övriga ordinarie gästkortspris. Stugorna är till för deltagande lag, inte medföljande föräldrar. Begränsat antal stugor så först till kvarn gäller. Stugorna bokas via mail på info@kopparcupen.se.

 

Tidsplan

15/9 – Anmälan öppnar och startavgift tas emot av Falu Handbollsklubb.

OBS! Anmälan registreras först på det datum då hela startavgiften är betald.

 

4/12 – Alla avgifter ska vara betalda (startavgift och samtliga gästkort).

Eventuella avbokningar/justeringar av gästkort ska vara klart.

Avanmälan efter 4/12 kostar 1 000 kronor/lag förutom betald startavgift.

12/12 – Bekräftelse på samtliga anmälningar utförda.

12/12 Sista dagen för att skicka in dispensansökningar.

Meddela om eventuell särskild kost!

22/12 – Hemsida uppdateras med aktuellt spelprogram.

 

Kontakt

Mikael Selander

Liza Andersson

info@kopparcupen.se

 

Inbetalningar

Vid anmälan skickas en faktura via mejl till den e-postadress som angivits. Betala inget förrän du fått fakturan så att rätt ocr-nummer kan registreras. Detta för att undvika missförstånd