Välkomna till KOPPARCUPEN 2018

Vi önskar Er alla välkomna till Falun och Kopparcupen 2018. Cupen spelas den 5-7 januari. I år kommer matcherna spelas på 8 planer, alla placerade på Lugnetområdet.

 

Lugnet är en unik fritidsanläggning som bjuder på både vacker natur och idrott på olika nivåer, från motionär upp till elitnivå. På anläggningen finns möjligheter för träning och tävling i många av riksidrottsförbundets 70 specialidrotter.

Vid entrén i Sporthallen Lugnet har vi en informationsdisk dit ni är välkomna med frågor under cupen. Där finns även försäljning av KOPPARCUPENS T-shirts och vissa Kempa-produkter. OBS! Kiosken intill vår informationsdisk, som i regel har en ganska hög prisnivå, är inte i Kopparcupens regi. Men inne i stora Lugnethallen ovanför D-hallen, kommer det också finnas en kiosk där vi säljer kaffe, te, smörgåsar, läsk, fruktsallad, godis mm.

I Lugnetsgymnasiet som ligger i anslutning till sporthallen serverar vi samtliga måltider.

 

Sporthallen Lugnet genomgick en förändring under hösten 2008 och har fått en helt ny entré, Visitors center, med ingång från samma sida som Jalas Arena men alla deltagande lag i KOPPARCUPEN ska vid ankomst använda den andra entrén, den östra, som använts hittills genom alla år.
 

I samarbete med Svenska cuptouren genomför vi ett projekt som heter Respect the referee som går ut på att stötta framförallt unga domare så att dom fortsätter döma. Vi kommer att ha 2 st domarcoacher som på olika sätt supportar dom. Vi skulle vilja be även er spelare, ledare och medföljande att också ge dom stöd och uppmuntran så att vi kan behålla dom även i framtiden.

 

Vi ser fram emot en spännande KOPPARCUP och roliga handbollsmatcher och hälsar än en gång alla deltagare, ledare, föräldrar, domare och funktionärer.

 

 

HJÄRTLIGT VÄLKOMNA!

 

Olle Andersson, Tävlingsledare & Lars Frid, Cupansvarig

 

 

Allmän information

Registrering

När Ni anländer till KOPPARCUPEN och Falun ska Ni omgående anmäla Er vid vår informationsdisk som öppnar kl. 08:00 den 5/1-17. Informationsdisken finns i Sporthallen Lugnets entréhall, den östra entrén. Här kan eventuella kompletteringar till laguppställningar (som skrivs in i ProCup Myteam), ev. intyg om dispenser mm lämnas. Informationsdisken nås på telefon 076-763 22 70 under cupdagarna.

 

Registrering måste ske senast 60 minuter innan lagets första match.

 

Information lämnas även på hemsidan: www.kopparcupen.se samt på

telefon 070 – 341 17 90 och/eller E-post info@kopparcupen.se

Arrangör

Falu Handbollsklubb

Tävlingsledare

Olle Andersson Falu HK

Tel: 070-432 84 12

Informationsdisken

Öppettider:

Fredag den 5 jan 09.00-20.00
Lördag den 6 jan 09.00-20.00
Söndag den 7 jan 09.00- ca 17.30

Spelplaner

Lugnets Sporthall

  • Lugnet A – LA Svärdsjö järn
  • Lugnet B – LB Dala Lantbruksmaskiner
  • Lugnet C – LC Eckerölinjen 1
  • Lugnet D – LD Engkvist Taxi

Jalas Arena

  • Jalas arena 1 – J1 Eckerölinjen 2
  • Jalas-arena 2 – J2 Dalakranar

Tennis-/Friidrottshallen

  • Friidrottshallen
  • Tennishallen

 

Lugnets Sporthall och Jalas Arena finns i samma byggnad.

Friidrottshallen och Tennishallen ligger mellan Lugnetgymnasiet, Lugnets sporthall och Riksvägen, se även karta under fliken ”Om Kopparcupen” på www.kopparcupen.se.

 

Matchprogram

Matchprogram finns att ladda ner från hemsidan www.kopparcupen.se.

 

Logi

Ni som bokat boende på hårdförläggning kommer att bo på Lugnetgymnasiet (ligger inom Lugnetområdet på Lugnetvägen 1), Östra Skolan (2 km från Lugnet på Magasinsgatan 11, vid centrum), Västra skolan (2,5 km från Lugnet på Hyttgatan 27, nära centrum), Kristine gymnasium (2 km från Lugnet på Bergmästargatan 32 A, vid centrum), Hagströmska gymnasiet (2,5 km från Lugnet på Gruvgatan 2, vid centrum), Främbyskolan (5,5 km från Lugnet på Torkils väg), Britsarvsskolan (3 km från Lugnet på Hellbergs väg) eller Gruvrisskolan (6 km från Lugnet på Tingsvägen 35). Se även översiktskarta under fliken ”Om Kopparcupen” på www.kopparcupen.se. Angående transporter till och från förläggningarna, se Transporter nedan och ”Om Kopparcupen” på hemsidan.

Antalet sovplatser i klassrum är beräknat med avseende på 90 cm madrass.

Förläggningarna öppnas kl. 08.00 fredagen den 5/1 utom Östra skolan och Gruvrisskolan (delar av) där det pågår fritisverksamhet under dagen. Ni som hamnar där kommer få särskild information om det, innan cupen. Om ni under dagen behöver förvara era packningar så finns den möjligheten på Lugnet. Ta kontakt med informationsdisken så hjälper dom er.

Samtliga lag måste ha städat samt lämnat login senast kl. 12.00 söndagen den 7/1.

OBS! Städning ska godkännas av ansvarig vakt innan ni lämnar ert boende.

Godkänns inte er städning (och att ni inte städar om rummet) alt ni lämnar klassrummet utan städning så kommer ni att faktureras 1 000 kr. Se vidare ordningsregler för logiförläggningarna/skolorna som finns i kuvert som delas ut vid registrering.

Mattider och meny

Samtliga måltider serveras i Lugnets Gymnasieskola, nedanstående ingår gästkortet:

Fredag 5/1 Middag           kl. 16:00 – 19:30                 

Lördag 6/1 Frukost        kl. 06:30 – 09:30

Lunch           kl. 11:00 – 14:00

Middag         kl. 16:00 – 19:00

Söndag 7/1  Frukost        kl. 06:30 – 09:30

Lunch           kl. 11:00 – 14:00

Extra lunch torsdag den Fre/1:

För Er som vill ha extra lunch den 5/1 kommer den att serveras mellan kl. 11:00 – 14:00.

Pris för extra lunch är 75 kr/person.

OBSERVERA! Varje gäst måste alltid visa sitt eget gästkort vid inpassering i matsalen!

Meny:
Fredag   5/1  Lunch          Pasta med skinksås

Middag        Oxfärsmedaljonger med pepparsås, potatis, lingon och gurka

Lördag  6/1 Lunch          Korvstroganoff med ris

Middag        Kycklingfile med chiligräddsås och rostad potatis

Söndag  7/1 Lunch          Kebabgryta med ris

Till samtliga måltider 2 sorters råkost smör o bröd samt måltidsdryck.

Frukost: Fil, mjölk, flingor, müsli, sylt, 2 sorters pålägg, grönsak, mjukt och hårt bröd, fruktdryck, kaffe, the och frukt

 

Bokningar

Frågor kring anmälningar, boende, mat mm. kontakta oss snarast möjligt på:

Tfn: 070 – 341 17 90 till Lars Frid, Falu HK

eller

E-post: info@kopparcupen.se

Betalningar

Samtliga lag måste betala alla avgifter innan sin första match i turneringen, annars äger laget inte rätt att ställa upp i cupen. Vid sena inbetalningar så måste kvitto tas med som styrker inbetalningen.

Är ni osäkra om er förening betalat eller inte så ringer eller e-postar ni oss om det.

Det underlättar vid Er incheckning till cupen.

Sjukvård

Finns i Sporthallen Lugnet. Telefonnr finns i alla sekretariat och i Infodisken.

Alkoholförbud

Alkoholförbud gäller i samtliga sporthallar och förläggningar. Lag som bryter mot alkoholreglerna kommer att skickas hem och kontakt tas omgående med klubbens ordförande.

Vidare vädjar vi till samtliga ledare och ansvariga i respektive klubbar som valt annat boende än hårdförläggning att bidra till att detta följs. Detta bidrar till en positiv och bra bild av oss inom handbollen och visar också att vi tar ansvar och visar respekt för våra idrottande ungdomar.

Omklädning och dusch

Omklädningsrum finns i anslutning till hallarna. Antalet utrymmen är dock begränsade så vi ber er att ta med era saker snarast efter ombyte samt inte uppehålla er i omklädningsrummen längre än nödvändigt då andra lag kan behöva använda rummen.

Det är inte tillåtet att använda omklädningsrum för taktiksnack etc. OBS! Duschar finns inte på förläggningarna.

Värdesaker

Arrangören ansvarar inte för värdesaker som lämnats kvar i omklädningsrum eller i förläggningar. Kvarglömda kläder sparas i maximalt 2 veckor efter den 7/1-18, varefter dessa skänks till välgörande ändamål eller kastas.

Transporter

Vid ankomst till Falun från Tåg- och busstationen den 5/1 till er förläggning/Lugnet samt åter från Sporthallen Lugnet den 7/1 till Tåg- och busstationen erbjuds fria busstransporter.

Busstransporterna måste bokas senast onsdag den 20 december via anmalan@kopparcupen.se

Under cupen går buss från/till förläggningarna Britsarvs skolan, Kristine gymnasium, Västra skolan, Främbyskolan, Gruvrisskolan, och Hagströmska Gymnasiet till Lugnet hela dagen. Från Östra skolan är det gångavstånd, drygt 100 m, till Kristine gymnasium. Se även ”Om Kopparcupen” under www.kopparcupen.se för mer detaljerad information om tidtabeller. Kartor med busshållplatsernas placering kommer också att finnas på hemsidan.

Parkeringsplatser

Parkeringsplatser finns enligt anvisade platser på hela Lugnetområdet. OBS! Dom närmast Lugnets Sporthall är avgiftsbelagda men det finns många fria platser mitt emot Ishallen.

Bad på Lugnet

Mot uppvisande av gästkortet för Kopparcupen erbjuds bad för 20 kr.

 

Badets öppettider:

Fredag        Kl 9.00-16.00

Lördag          Kl 9.00-16.00

Sondag          Kl 9.00-16.00

 

 


SHF:s tävlingsbestämmelser gäller med följande tillägg/förtydliganden:

  1. TÄVLINGSFORM

Gruppspelet avgörs i enkelserie – alla möter alla.
De två bäst placerade lagen i gruppspelet går till A-slutspel, övriga lag till B-slutspel.
Slutspelet avgörs som cupspel.

  1. MATCHER

Varje lag garanteras minst fyra matcher enligt fastställt spelprogram.
Vid eventuella utdragningar försöker arrangören hålla detta löfte gentemot gästande lag.

  1. SAMMA POÄNG i GRUPPSPEL

Om två eller flera lag hamnar på samma poäng i gruppspelet gäller följande ordning:

  1. Målskillnad
  2. Flest gjorda mål
  3. Inbördes möte
  4. Lottning
  5. OAVGJORT RESULTAT i SLUTSPEL

Vid oavgjort resultat i slutspelet gäller:

  1. Flygande Sudden Death (första målet vinner) max 5 min
    OBS! att spelet fortsätter utan avbrott vid full tid
  2. Straffläggning
    Är inte matchen avgjord under sudden death vidtar straffara) 3 straffar/lag – vid eventuell lika ställning efter dessa tillämpas b)
    b) 1 straff/lag tills en vinnare kan utses
  3. SÄNKT MÅLRIBBA

De yngsta klasserna, FP06 och FP07, spelas med sänkt målribba på stor plan med vanlig boll för den aktuella klassen.

  1. SPELARE

Varje lag äger rätt att använda 17 spelare/match.
En spelare kan representera max EN förening i turneringen och ett lag/åldersklass samt delta i max två åldersklasser i turneringen.
Samtliga spelare skall vara anmälda på laguppställningen.
Samtliga spelare skall kunna legitimera sig i händelse av protestärende.
Fritt målvaktsbyte är tillåtet.

För B-ungdom (FP03) och yngre är det endast tillåtet att göra byten vid eget bollinnehav.


  1. RÖDA KORT

Spelare/ledare som erhållit två (fyra, sex osv) röda kort är automatiskt avstängd nästföljande match.

  1. LAGUPPSTÄLLNING

En laguppställning lämnas för samtliga matcher i turneringen per lag. Kom ihåg att skriva upp alla spelare! Laguppställning lämnas till informationsdisken i samband med registreringen senast 60 minuter före första matchstart.

Förändringar i laguppställningen under pågående turnering får ske endast i undantagsfall och efter att kontakt tagits med tävlingsledningen.

  1. PUNKTMARKERING

Punktmarkering är förbjuden i alla klasserna.
Definition: Det är förbjudet att ensidigt förfölja en eller två motspelare, som inte har bollen under kontroll och som befinner sig utanför frikastlinjen. Man-mot-man- spel är tillåtet.

  1. KLISTER

Klasserna FP01/02 spelas med klister.

  • OBS! Klister kommer att tillhandahållas på aktuella spelplaner av arrangören!
  • Inget annat klister får användas av deltagande lag.
  1. VAX

Ej tillåtet

  1. TIME OUT

Tillåts inte

  1. MATCHTID

2 x 15 min i samtliga klasser

Inga tidstillägg för eventuella avbrott i spelet. Domarens beslut kan inte överklagas.

  1. MATCHSTART

Hemmalaget, enligt fastställt spelprogram, börjar med bollen och gör avkast i första halvlek.

  1. MATCHBOLLAR

Falu HK i samarbete med Kempa håller med matchbollar i samtliga klasser.


  1. UPPVÄRMNINGSBOLLAR

Samtliga lag måste ta med sig egna uppvärmningsbollar. OBS! Uppvärmning på matcharenan får endast ske om spelschemat så tillåter. INGEN uppvärmning med bollar får ske i korridorer på Lugnet eller bakom läktarplats. Ev. uppkomna skador på anläggningen faktureras den klubb som orsakar dessa.

  1. KOM I GOD TID

Lagen skall vara på plats minst fem minuter före utsatt matchstart, tiderna måste hållas.
Lag som kommer för sent till match kan dömas som förlorare och WO utdöms i sådant fall med
resultatet 10-0. Se vidare under punkten ”Walk Over”.

Avkast sker enligt angivna tider om inte en försening föreligger orsakad av arrangörerna.

  1. MATCHTRÖJOR

Bortalag enligt spelprogram byter speldräkt vid lika eller liknande tröjfärg.
Västar kan användas.

  1. MEDALJER

Max 17 medaljer delas ut/lag.

  1. DISPENSREGLER

Dispensansökan måste lämnas för varje enskild överårig spelare. Vidare måste skäl/motivering anges till varför man avser/vill använda sig av överårig spelare. Dispensansökan måste också vara godkänd innan turneringen och första match börjar, för att den aktuella spelaren/spelarna skall kunna delta i det aktuella laget. En spelare kan endast få dispens för att delta i ett! av de andra yngre lagen.

Ni som har överårig/överåriga spelare måste kunna lämna godkänd dispensansökan skriftligen senast vid incheckningen till turneringen och senast 60 minuter innan lagets första match i turneringen.

  • Inga överåriga spelare får gå emellan eller fritt delta i yngre åldersklass utan godkänd dispens med en motivering till varför denne spelare behövs i det yngre laget.
  • Spelarna får normalt sett vara max ett år för gammal för sin klass och laget får bara använda EN överårig spelare åt gången på plan. Finns fler får de byta med varandra.
  • Om laget har endast EN målvakt i laget och som är överårig enligt ovan angivna regler (ett år för gammal för sin klass) så kan dispens erhållas för att få använda denna överåriga målvakt samtidigt med max en överårig utespelare. I annat fall gäller endast EN överårig på plan åt gången. Överåriga spelare med dispens skall vara märkta med en bit tejp runt ena armen.
  • Dispenser från hemmadistrikt = automatiskt godkänd dispens men med ovanstående tillägg, vilket innebär att den skall skickas in till arrangören innan cupen (e-post ok).

OBS! Dispenserna är till för att möjliggöra spel för samtliga ungdomar/lag som vill delta i KOPPARCUPEN och ska inte vara ett medel för toppning av yngre lag. Det åligger varje klubb att ansvara för att man använder lämpliga spelare till de yngre lag som ev. behöver stöttning med fler spelare för att kunna delta.


  1. AVHOPP

Ingen återbetalning kommer att göras till avhoppande lag, detta gäller även deltagarkort, logi och ev. mat m.m. Ev. avhoppande lag som ej betalat anm. avgift, deltagarkort logi och mat m.m. kommer att faktureras avgiften. Deltagarkort återbetalas endast vid uppvisande av läkarutlåtande.

  1. LAG SOM DRAS UR

Lag som drar sig ur turneringen efter att lottningen är fastställd och utlagd på internet får utöver erlagda avgifter betala böter på 1 500 SEK.

Lag som drar sig ur under turneringens gång får betala böter på 3 000 SEK utöver erlagda avgifter.

  1. WALK OVER, WO

Lag, som utan giltigt skäl inte ställer upp till match eller inte inställer sig till match eller inte fullföljer match, har förlorat matchen på WO och kan uteslutas från fortsatt deltagande.

Vid match, fastställd av tävlingsjury, vunnen på WO räknas resultat 10-0 till den icke felande föreningen. Den felande föreningen skall erlägga en WO avgift på 3 000 kr till arrangören.

  1. PROTEST

Protest (skriftlig) skall inlämnas till tävlingssekretariatet (vid plan C i Lugnets Sporthall) senast 30 minuter efter matchens slut. Protesten skall åtföljas av en protestavgift på 300 kr, vilken återfås om protesten godkänns.

  1. ANMÄLAN TILL BESTRAFFNING

Samtliga anmälningar skickas vidare till spelarens/ledarens distriktsförbund.

 

INFORMATION

Vi lämnar löpande information på hemsidan www.kopparcupen.se

Vi nås även på tfn 070 – 341 17 90 samt via e-post info@kopparcupen.se

Det går även att följa cupen via appen: http://www.procup.se/mob/app30963.php

Där ni även kan följa era lag mål för mål.

 

Vi hälsar Er alla hjärtligt VÄLKOMNA till Falun och en trevlig handbollshelg